שיווק בדואר האלקטרוני
בדרך כלל, עסקים קטנים או בעלי מלאכה שהינם אנשים יצירתיים, אומנים או כאלו שמיצרים מוצרי עבודת יד, הם טובים ביצירה ופחות באסטרטגיות שיווקיות. אלו נמצאים בחיפוש תמידי אחר פתרונות למכירת המוצרים שלהם. והם בודקים בדרך של ניסוי וטעיה, ערוצי שיווק ושיטות שונות למכירת המוצרים או השירותים שלהם בתקווה למצוא את דרך הזהב שעובדת.
בפוסט הזה אני רוצה לדבר על ערוץ השיווק בדואר האלקטרוני. כן, כן. פשוט, אוטומטי, עובד ומצליח. השיווק באימייל הינו ערוץ מובן מאליו ומהוותיקים באינטרנט שמעורר הרבה התנגדויות. עם זאת, הרשו לי לומר, זהו עדיין ערוץ מעולה, מצליח ובעל יתרונות רבים. בעיקר לעסקים קטנים או עסקים ביתיים שמייצרים מוצרי מלאכת יד, אומנות ויצירה. ישנה אמרה מפורסמת אצל משווקי האינטרנט שאומרת,
הכסף נמצא ברשימה, נקודה.
כן, זהו ערוץ שיווק ישן, לעוס, ברור מאליו ועם זאת, מפוספס מאוד. ישנם כאלו שיאמרו שהשיווק באימייל אינו עובד יותר, זה היה ערוץ טוב לפני הרבה שנים. אבל כיום, אחוזי הפתיחה נמוכים מאוד, אף אחד לא מתייחס לאימיילים האלו ויש בזה סיכון של תביעות משפטיות בגלל חוקי הספאם בארץ.
ובכן, כל זאת נכון למי שמתעסק עם ספאם (משלוח הודעות זבל). אבל, אלו שבונים רשימת תפוצה איכותית ורצינית על פי החוקים עם אנשים רלוונטיים שביקשו מרצונם החופשי להצטרף לרשימה ונתנו את רשותם בצורה ברורה לקבלת תכנים רלוונטיים באימייל ותמיד תהיה זמינה להם האפשרות להוציא עצמם מהרשימה, עם רשימה שכזו, אחוזי הפתיחה יהיו גבוהים הרבה יותר, איכותיים מאוד וסיכוי נמוך לבעיות או תביעות משפטיות.
ואז, רשימה איכותית שכזו הופכת להיות מהנכסים החשובים ביותר לבית העסק. וזאת משום שהיא מכילה את הקהל הכי רלוונטי שממש מתעניין במוצרים או בפתרונות של העסק. למעשה, לעסקים או תחומים מסוימים, האופציה הזו של דיוור בדואר אלקטרוני היא האופציה הטובה והכדאית ביותר שיש.
תחילה, מהו השיווק בדואר האלקטרוני
הסבר קצר לאלו שפחות מכירים את ערוץ השיווק הזה. שיווק בדואר אלקטרוני או אימייל בקצרה, מבוסס על הרעיון של תקשורת עם הקהלים השונים של העסק באמצעות שליחת הודעות דוא"ל. שזהו למעשה מעין ניהול מועדון לקוחות.
בדרך כלל, מדובר ברצף אוטומטי של הודעות שנשלחות קבוע ושמטרתם היא ליצור תקשורת שבונה אמון וסמכות, וכך ניתן לחמם את הקהל שברשימה ובבוא הזמן, כשהוא חם ומוכן, להניע אותו לפעולה או רכישה והפיכתו ללקוח. או במקרה של קהל הלקוחות הקיימים, אז להפוך אותם ללקוחות חוזרים. הרעיון דומה גם לשיווק במסרונים או במסנג'ר.
ערוץ חשוב וכדאי לעסקים קטנים, עסקים מהבית, אומנים ויוצרים.
במיוחד לעסקים קטנים או עסקים שמנוהלים מהבית כמו אומנים, סדנאות יצירה, בתי מלאכה או מוצרי עבודת יד, כדאי ורצוי להשתמש בערוץ המוצלח והזול הזה וליצור קמפיין אימיילים שעונה על כל השלבים הנדרשים להצלחה. זה דורש הרבה עבודת מחקר, כתיבה והכנה ראשונית, אבל לאחר השקעת האנרגיה הראשונית, ניתן להפוך את כל הערוץ הזה לאוטומטי כמעט לחלוטין. ואני מאוד אוהב אוטומציה.
אז מדוע לא כולם עושים זאת?
רוב האנשים פשוט לא יודעים לעשות זאת נכון, או שיש רבים שניסו לשלוח כמה הודעות וזה לא עבד והם זנחו את הרעיון. להרבה זה נראה מסובך ומאיים ולכן, רוב העסקים לא משתמשים בערוץ היעיל והרווחי הזה. אבל, בפוסט הזה נעבור בפשטות ובקצרה על השלבים והאלמנטים הנדרשים בכדי להקים קמפיין אימיילים מצליח, חוקי ונכון. זכרו,
זה לוקח זמן ודורש השקעת אנרגיה ראשונית, אבל, זה עובד.
לא חוקי ולא מוסרי לשלוח הודעות זבל
יש לזכור, במדינת ישראל יש חוקים האוסרים משלוח של ספאם (דואר זבל). גם אם אנו בטוחים שההודעות שלנו בעלות ערך וחשובות מאוד, משלוח לאנשים שלא ביקשו לקבל מאיתנו תכנים הינו דבר לא מוסרי ולא חוקי ויכול לסבך אותנו בתביעות משפטיות.
זכרו, אנו אורחים בתיבת הדואר של המקבל.
הנושא מתחלק לשני חלקים. בניית הרשימה ומשלוח ההודעות.
בפוסט הזה לא נעסוק באסטרטגיות של בניית רשימת תפוצה. זה נושא בו אני עוסק בפוסט אחר. כאן נעסוק בחלק של משלוח ההודעות. אבל, רק נציין שחשוב שכל נמען אליו נשלח הודעות זהו נמען שביקש מאיתנו מפורשות לקבל מאיתנו חומר פרסומי או תכנים בנושא העסק. זאת אומרת, שכל מי שנמצא ברשימה שלנו נתן לנו את רשותו המפורשת לשלוח אליו הודעות דוא"ל. בנוסף, חשוב להקפיד שבכל הודעה שנשלח תהיה אפשרות למשתמש להסיר עצמו מהרשימה אם ירצה בכך.
השלבים להקמת קמפיין אימיילים
שלב ראשון: בניית רשימת תפוצה איכותית
שוב, לא נעסוק בנושא זה בפוסט הזה. זהו נושא חשוב שעומד בפני עצמו ועל כך בפוסט אחר.
שלב שני: בחירת מערכת ניהול רשימות ומשלוח
בכדי לאסוף את פרטי המשתמשים, לסדר אותם ברשימות קהלים ספציפיות, לשלוח להם את ההודעות והכי חשוב להפוך את כל התהליך לאוטומטי, יש צורך במערכת מתאימה. מערכות שכאלו עולות כסף, חלקם יותר וחלקם פחות. וחלק מהם מציעים תוכנית ראשונית של כמות מסוימת בחינם. וכשעוברים את כמות האימיילים אז צריך לעלות לחבילה מתקדמת יותר שעולה כסף. עם זאת, ולמרות העלות, אין ספק, זוהי השקעה רווחית וכדאית מאוד.
כדאי לבדוק את המאפיינים של כל מערכת אותה אנו מעוניינים לבדוק ולוודא שהיא אכן עומדת בדרישות שלנו. למשל, אפשרויות האוטומציה שהמערכת מאפשרת, יתכן שנרצה להריץ גם קמפיינים של מסרונים או שאולי נזדקק לדפי נחיתה. לא בכל המערכות יש את כל הפתרונות האלו ולכן, חשוב שנבדוק ומומלץ גם לקרוא ביקורות.
ישנם מערכות שכאלו בארץ עם תמיכה מלאה בעברית וישנם מערכות בחו"ל שהם באנגלית אבל ניתן לכתוב את כל האימיילים, ההודעות בעברית. המערכות בארץ בדרך כלל יקרות יותר.
דוגמא לכמה מערכות פופולריות באנגלית: MailChimp, Mailify, GetResponse,
ובארץ בעברית: רב-מסר, Active Trail, Viplus
שלב שלישי: כתיבה והכנת רצף אימיילים
חלק עיקרי וחשוב זה של הכנת הודעות האימיילים דורש תכנון ומחשבה. חשוב לכוון את התוכן להשגת המטרה הרצויה. כל רשימת תפוצה אותה ננהל במערכת היא קהל ספציפי. בדומה לפאנל (משפך) שיווקי.
למשל, אנו יכולים לנהל את הרשימות הבאות:
- קהל של אנשים שנרשמו לראשונה
- קהל מהרשימה הראשונה שביצעו פעולה (למשל, הורידו מדריך שנתנו להם במתנה)
- קהל שביצע רכישה (לקוחות)
ואז, נוכל להכין רצפי הודעות שונים, שישלחו אוטומטית לכל רשימה בנפרד. הרצפים שונים משום שהמטרות שונות.
למשל, המטרה עם הקהל הראשון הוא לבנות אמון, סמכות ולגרום להם לבצע פעולה רצויה ואז הם יעברו אוטומטית לקהל השני. ואילו המטרה עם הקהל השני הוא להניע אותם לבצע רכישה ולהפוך אותם ללקוחות. ואז, הם יעברו אוטומטית לקהל השני. ואילו המטרה עם הקהל השלישי היא לשמור על קשרי לקוחות ולהביא אותם לרכישה חוזרת.
רצף ההודעות הינו סדרת אימיילים שישלחו אוטומטית לקהל במרווחי זמן שתקבעו. הדבר הכי חשוב בכתיבה והכנת ההודעות הוא לתת תוכן איכותי ובעל ערך למנוי. אל תנסו לגרום לו לרכוש מכם כבר מההודעה הראשונה. בנו אמון, צרו סמכות, בססו את המותג שלכם, תנו לו מתנה שתאפשר לו להכיר אתכם טוב יותר ורק לאחר מספר הודעות הציעו לו לבצע את הפעולה הרצויה.
דוגמא לרצף אימיילים:
- נשלח מייד לאחר הרשמת המשתמש
- הודעה ראשונה (החשובה ביותר) ברוכים הבאים
- כעבור שבוע
- טיפים בעלי ערך לנושא העסק והמלצות בעלי ערך
- כעבור עוד שבוע
- ביקורת חיובית מצד לקוח מרוצה וכמה המלצות חשובות
- כעבור עוד שבוע
- הזמנה להשתתפות במצגת אונליין שבה נדגים את השימוש מוצרי העסק
- כעבור יום
- תודה רבה על ההשתתפות במצגת ולמי שפספס, הקלטה
- כעבור שלושה ימים
- ספרון אלקטרוני מתנה להורדה
- ומי שהוריד את הספר מתנה [המרה מוצלחת], עובר לרשימה השנייה.
- וכן הלאה…
שלב רביעי: ניהול שוטף
עד לשלב זה, התהליך אמור להתבצע על טייס אוטומטי. אבל בנוסף, אפשר להוסיף באופן ידני מידי פעם גם משלוח של הודעות ספציפיות. למשל, הזמנה לאירועים, הטבות או הנחות במועדים מיוחדים כמו חגים או מועדי קניות פופולריים ועוד.
במשך הזמן, תמיד יהיו כאלו שיסירו עצמם מהרשימה. לכן, תמיד צריך לחשוב על אסטרטגיות לגיוס מצטרפים חדשים. בעיקרון, צריך לוודא שהרשימה תמיד תהיה במצב גדילה.
בנוסף, כדאי גם לעשות אופטימיזציה ולנסות לשפר את התכנים, המתנות וההטבות. לעשות טסטים, לשים לב לאלו תכנים המשתמשים הגיבו והראו עניין ומאלו הודעות הם התעלמו ותמיד לשפר.
לסיכום:
הכסף נמצא ברשימה.
איסוף מצטרפים לרשימה, לוקח זמן רב. אבל, כשיש רשימה איכותית וגדולה, זה בהחלט יכול להיות נכס בעל ערך רב. ניהול קמפיין קידום באימייל הינו מערוצי השיווק האפקטיביים והזולים שיש. בתנאי שעושים זאת נכון. לכן, במיוחד לעסקים קטנים או עסקים ביתיים שעוסקים בייצור מוצרי יצירה ומלאכת יד, זה ערוץ חשוב ובעל ערב שכדאי לפתח ולטפח. זכרו, הכסף נמצא ברשימה, נקודה.