5 דברים שהיה טוב אילו היתי יודע לפני שהתחלתי
קצת מביך, ובכל זאת. בפוסט הזה אני רוצה לשתף במספר טעויות שעשיתי בתחילת דרכי בפעילות העסקית באינטרנט. טעויות שאילו הייתי יודע טוב יותר, היה נחסך ממני הרבה עוגמת נפש, אנרגיה, כסף וזמן. זאת בכדי, שלך יהיה קל יותר במסע להצלחה באינטרנט. ואם כבר מדברים על טעויות או כישלונות, חשוב לזכור, אין דבר כזה טעויות או כישלונות. אלו שלבים בדרך להצלחה. גם לכם יהיו טעויות. וגם אתם תיכשלו פה ושם. נו, אז מה? פשוט, לומדים וממשיכים הלאה.
כפי שאמר נילס בוהר (פיזיקאי דני, זוכה פרס נובל)
"מומחה הוא מי שעשה כל טעות אפשרית בתחום צר במיוחד."
בואו נתחיל…
לקח ראשון – וויתרתי מהר מידירוב אלו שמנסים, נכשלים. אני מניח שזו הסיבה העיקרית שאחראית לרוב הכישלונות באינטרנט. בתחילת דרכי, לא הבנתי שצריך לתת זמן לעסק האינטרנטי וכשהקמתי את העסק הראשון שלי באינטרנט, המכירות התחילו אבל היו מעט מידי, הגעתי למסכנה שהעסק לא רווחי מספיק וסגרתי כבר אחרי החודש הראשון.
כיום אני יודע. לא מדובר פה בריצת 100 מטר. אלא ריצת מרתון. צריך לתת לזה זמן. למעשה, כיום אני יכול לומר בצורה ברורה, שהחנות הראשונה שלי הייתה עם פוטנציאל הצלחה גדול מאוד. לא הבנתי את זה בזמנו ופספסתי.
לקח שני – רציתי שהדברים יהיו מושלמים
כן. לשאוף לשלמות נשמע כמו עצה טובה. אבל, היא לא. בכל מקרה, לא תמיד. כפי שאמר זקן סיני חכם, לא צריך להיות מושלם בכדי להתחיל אבל צריך להתחיל בשביל להיות מושלם. תמיד רציתי שהדברים יהיו מושלמים וזה גרם לי לא להתחיל.
כי תמיד היה עוד קורס חשוב שרציתי לעשות לפני שאתחיל ותמיד חשבתי שאני חייב להכין עוד כמות מוצרים לפני שאתחיל ותמיד הרגשתי שצריך ליצור עוד אפשרויות לפני שאתחיל וכן הלאה. וכך עבר עוד חודש ועוד חודש ועוד… ושום דבר לא התקדם.
שימו לב, כשאני אומר שלא צריך להיות מושלם, כוונתי היא בשום פנים ואופן לא לזלזל באיכות או בשרות. אבל חשוב לשמור על זה פשוט ולהתחיל. למשל, כדאי שיהיו לנו 100 מוצרים בחנות האינטרנטית אותה אנו רוצים להקים. ובכל זאת, אפשר להתחיל גם עם 20 מוצרים. העיקר להתחיל. אפשר לשפר, להוסיף, ללמוד ולסדר את הדברים תוך כדי תנועה.
לקח שלישי – ניסיתי לתחמן את המערכת
כן, כן. אני קצת מתבייש לספר. אבל גם אני חטאתי בזה. זה היה לפני הרבה זמן ואני חושב שמדובר בעסק השלישי שלי. היה נחמד, המכירות נכנסו וההכנסה שהייתה פסיבית לחלוטין גדלה במעט מחודש לחודש. ראיתי בעסק הזה את העתיד שלי.
אבל, ניסיתי לתחמן את המערכת בשיטה מתוחכמת אך לא לגיטימית על פי תנאי השימוש של המערכת. יצרתי מניפולציה מסוימת שגרמה למנוע החיפוש לחשוב שהמוצרים שלי פופולריים יותר ממה שהם היו ובכך, דרוג המוצרים שלי עלה משמעותית והם הופיעו בדפים הראשונים של תוצאות החיפוש. האמת שזה עבד והמכירות קפצו לשמיים. ואוו. איזה יופי.
בוקר אחד, פתחתי את לוח הבקרה וראיתי הודעה שהחשבון שלי נחסם והפרופיל שלי נמחק לצמיתות ללא אפשרות ערעור. וזהו. הלך העסק.
חברה, הקפידו על תנאי השימוש של הפלטפורמות בהם אתם משתמשים. עבדו על פי הכללים ואל תסכנו את העסק שלכם.
לקח רביעי – הלקוח לא תמיד צודק
שוב, זה היה מזמן ובתחילת הדרך. השתדלתי לתת את השרות האמין והטוב ביותר שיכולתי אבל כשחשבתי שהלקוח טועה ואני צודק, הרגשתי שזה לא הוגן ונלחמתי על שלי.
זה נגמר בביטולי עסקאות, ביקורות שליליות ופגיעה בדרוג, מה שהרג לי את העסק ולקח לי זמן רב לשקם זאת. צריך להבין את הראש של האינטרנט. תמיד יהיו כאלו שיבקשו לבטל הזמנה או לבקש החזר בצורה לא הוגנת או כאלו שינסו לנצל מצבים. צריך להתייחס אליהם כעל סטטיסטיקות. הם תמיד יהיו אחוז קטן מהלקוחות והם לא ישפיעו באמת על הרווחיות של העסק. זכרו, התייחסו לנתונים ולא לצדק.
תמיד לענות בנימוס גם אם אתם מרגישים שמנסים לרמות ולנצל אתכם, ותמיד לגמור את הסיפור כך שהלקוח יהיה מרוצה. גם אם צריך לבטל עסקה ולתת החזר. עם זאת, במצב קיצוני של נוכלות ברורה, שזה מצב קיצון, יש מה לעשות. אפשר לפתוח תלונה בפלטפורמה בה אתם עובדים ולנסות להילחם על הצדק שלכם.
לקח חמישי – חשבתי שאני יודע מספיקכן, נכון. חשבתי שאני חכם מספיק. לאחר שלמדתי את הקורסים הרציניים והיקרים ביותר, לאחר שצברתי ניסיון רב ולאחר שכבר היו לי הצלחות מרשימות, חשבתי שאני כבר יודע הכל ואין צורך להשקיע עוד בלימודים. זו הייתה טעות.
בתחומי האינטרנט אסור להפסיק ללמוד ולהתפתח. אין דבר כזה לעצור במקום. אנו תמיד צריכים להיות במצב של למידה והתקדמות. העולם הזה משתנה במהירות וללא הפסקה. ואם נפסיק ללמוד ולנסות להתקדם, אולי זה יהיה בסדר בטווח הקצר. אבל בטווח הארוך, נמצא עצמנו מחוץ למשחק.
עסקי האינטרנט הינו תחום של אנשים גמישים שמסוגלים להסתגל, ללמוד ולהתאים עצמם לשינויים במהירות ובחכמה. בקיצור, תמיד להמשיך וללמוד. לא להפסיק לחקור ולחפש ערוצים חדשים. גם אם יש לכם כבר ערוץ או שיטה שעובדת לכם מצוין, אל תרשו לעצכם להיתקע בשיטה אחת. גוונו, חפשו ללמוד שיטות וערוצים אלטרנטיביים נוספים. האמרה, אל תשימו את כל הביצים בסל אחד. מאוד מתאימה ונכונה לעסקי האינטרנט.
זהו. כמובן שיש עוד. אבל, הבכתי את עצמי מספיק להיום. אולי בפעם אחרת.
גם אתם תעשו טעויות. נו, אז מה? אין דבר כזה טעויות או כישלונות. אלו שלבים בדרך להצלחה.
לסיכום:
הפוסט הזה עסק בטעויות וכישלונות שמהם ניתן ללמוד. כל מי שפועל, עושה גם טעויות. החכמה היא ללמוד מהטעויות ולהמשיך הלאה מנקודה טובה יותר. כולנו מכירים את האמרה. מי שלא רוצה להיכשל, שלא ינסה להצליח.
אז, אל תפחדו לטעות והתחילו את המסע אל ההצלחה האישית שלכם כעת!
מקווה שעזרתי, בהצלחה!